ב"ה ערב ש"ק, ח' מנחם-אב תשע"ח | 20.07.18
כותב השורות
כותב השורות
אל תזרוק עצות ■ בלוג שליחות

אנשים סתם נותנים עצות בלי לחשוב. כן, לצערי זה ממש כך. במשך שנות חיי הבוגרים למדתי, שהרבה מאוד מהעצות שאנשים 'זורקים' אינם אחרי מחשבה כוללת, לרוב הפרטים לא מדוייקים ולא תמיד באים בהתאמה למבקש העצה ● השליח בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי מגיש את הבלוג השבועי מיוחד למגזין 'עונג חב"ד' ב'שטורעם' ● לבלוג המלא >>>
השליח הרב זלמן וישצקי, שווייץ
אנשים סתם נותנים עצות בלי לחשוב. כן, לצערי זה ממש כך. במשך שנות חיי הבוגרים למדתי, שהרבה מאוד מהעצות שאנשים 'זורקים' אינם אחרי מחשבה כוללת, לרוב הפרטים לא מדוייקים ולא תמיד באים בהתאמה למבקש העצה. זו המציאות.

למדתי במשך הזמן ממי כן לשמוע עצה. לרוב יהיה זה אדם שאני מחזיק אותו כידיד שלי נטול אינטרסים שרוצה בטובתי והוא מבין בתחום עליו אני שואל.

למשל, כשחיפשתי לפני למעלה מעשור לרכוש ספר תורה עבור בית חב"ד, שמעתי המון מספרים ועצות מכל מי שפעם שמע קריאת התורה. למעשה, בסופו של דבר עשיתי 'ניקוי רעשים', ביקשתי דוגמאות של כתב מעשרה סופרים, הלכתי עמם לסופר סת"ם ידיד שמתעסק רק בתפילין ומזוזות ולא בספרי תורה, והוא זה שהמליץ לי בלב נקי ובאופן מקצועי לחלוטין איזה כתב מתוך העשרה לבחור.

בפרשת קדושים אותה נקרא בחו"ל מחר אומרת התורה "ולפני עור לא תתן מכשול". רש"י על אתר מפרט ומדייק נפלא "לפני הסומא בדבר, לא תתן עצה שאינה הוגנת לו". זאת אומרת, בכלל האיסור התורני הוא לחשוב טוב לפני שנותנים למישהו עצה. כי אם העצה איננה טובה עבורו, הרי זה בבחינת מכשול.

בשבת פרשת בשלח תשמ"ח, כחלק ממה שנתפס בעיני כהכנה של הרבי את חסידיו ל'הסתלקות', נתן הרבי מספר עצות והדרכות כיצד לנהוג. "בכל הנוגע לענייני פרנסה והסתדרות? אמר הרבי שיש לנהוג ?כעצת ידידים מבינים, על פי מה שנאמר במשלי 'ותשועה ברוב יועץ', היינו, שצריך להיות 'מבין', שאז יכול להיות 'יועץ'. ו'ידידים' שחפצים בטובתו, שלכן, יתבוננו כדרוש במצבו ויתנו לו עצה הוגנת."

ובכן, כשאנו נותנים למישהו עצה, צריך לזכור שנדרשת ראיה כוללת, הבנת מצבו של השואל, הבנה נכונה של נושא העצה והעיקר, אכפתיות אמיתית. ואם אנחנו לא בטוחים, עדיף פשוט לא לייעץ.

הנה כך אמר הרבי בשבת פרשת קדושים תשמ"א: מדברי רש"י הנזכרים יש ללמוד הוראה עד כמה יש להכניס את עצמו כשמדובר על לעשות טובה ליהודי אחר: לא מספיק שהעצה שלך טובה, גם חשובה מאוד ה'דרך' שלך בנתינת העצה. כשעושים טובה לאחר עליך להפשיט מעליך את עצמך ואת טובתך ולהיכנס לגמרי למצבו של האחר, כך שלא יכנסו לעצתך נגיעות ופניות אישיות. וזהו הקיום המלא של אהבת ישראל כפי כתוב בפרשה 'ואהבת לרעך כמוך'.

שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי
י"ב באייר תשע"ח