ב"ה יום רביעי, כ"ב חשוון תשפ" | 20.11.19
הרב קפלן על רקע תמונת הקמפיין
הרב קפלן על רקע תמונת הקמפיין צילום: שטורעם
לא ל"אחדות" מזויפת ● מאמר דעה נוקב

לאחרונה נחשפו קוראי שטורעם – בתוך קהל חסידי חב"ד די "בכל אתר ואתר" – למתקפה של "אחדות". לפתע, מסתבר, עלה במחשבתם של "כמה מאנ"ש" רעיון שאיש לא העלה על דעתו עד לרגע זה: לקרוא לחסידי חב"ד "להניח את חילוקי הדעות בצד", ולהתאחד בפעילות למען הבאת הגאולה. "אין משיחיסטים ואין אנטים" – זועקות הכותרות ● כמה מעורר, כמה מרגש, כמה מפעים. איך לא חשבנו על זה קודם?... ● אלא שככל שנקפו הפרסומים, הסתבר שמתחת למעטה ה"אחדות" מסתתרת נטייה חד-צדדית מובהקת ● הרב מנחם מענדל קפלן, במאמר נוקב
הרב מנחם מענדל קפלן

לאחרונה נחשפו קוראי שטורעם – בתוך קהל חסידי חב"ד די "בכל אתר ואתר" – למתקפה של "אחדות". לפתע, מסתבר, עלה במחשבתם של "כמה מאנ"ש" רעיון שאיש לא העלה על דעתו עד לרגע זה: לקרוא לחסידי חב"ד "להניח את חילוקי הדעות בצד", ולהתאחד בפעילות למען הבאת הגאולה. "אין משיחיסטים ואין אנטים" – זועקות הכותרות – מעתה כולנו חסידי חב"ד, "כולנו בני איש אחד נחנו", ולא נותר לנו אלא לצעוד באהבה ובאחווה אל ההתגלות הנכספת.

כמה מעורר, כמה מרגש, כמה מפעים. איך לא חשבנו על זה קודם?...

אלא שככל שנקפו הפרסומים, הסתבר שמתחת למעטה ה"אחדות" מסתתרת נטייה חד-צדדית מובהקת. לדוגמא: בעוד המכתבים והמודעות מהצד ה"משיחי" כתובים בסגנון הקיצוני והמטורף ביותר – אלו שהוכתבו עבור הרבנים החב"דיים הם בסגנון "פרווה" מובהק, ושמו של כ"ק אבינו רוענו זי"ע מוזכר בהם ללא תארי הכבוד המחוייבים בהלכה.

מתברר, איפוא, שאין כל חדש תחת השמש: לפנינו מקרה נוסף של חבורה המנסה להוליך את הציבור שולל, ולמרבה הצער נפלו הפעם ברשתם גם רבנים ומשפיעים חשובים.

*

בשעתו – לפני כחמש-עשרה שנה – ניהלה קבוצת שלוחים, ובתוכם אאמו"ר ז"ל, שיחות עם כמה מעסקני ה"משיחיסטים" בארה"ב, במטרה לנסות להגיע לעמק השווה ולגבש קו פעולה אחיד שיחייב את הכל. השיחות נקטעו לאחר שהתברר שה"משיחיסטים" ניגשו אליהן בחוסר תום-לב: כל כוונתם היתה להשיג ויתורים עקרוניים מהמוסדות המרכזיים ומראשי השלוחים, כשהם מצידם מתכוונים ליצור מצג שווא של מספר עסקנים הנאמנים כביכול להנחיות, אך בעת ובעונה אחת קורצים לציבור שמאחוריהם לנהוג בניגוד להן.

כך חזר הדבר ונשנה כל אימת שנעשו נסיונות לערוך פעולות מתוך מגמת "אחדות" עם ה"משיחיסטים": הצד החב"די הסכים לוויתורים שונים, אך הצד השני מעולם לא הסתפק בהם; מבחינתו, ויתוריו של הצד החב"די נועדו רק כדי ליצור זירה חדשה, נוחה יותר, למלחמה הבאה. כך הפכה כל במה משותפת – למקום להציב בו שלט חדש, כל נאום מעל במה כזו – להזדמנות להשחיל מספר פעמים נוספות את "הכרזת הקודש", וכל אירוע "אחדות" – למופע אימים של חבורת מתפרעים עטורי דגלים צהובים.

למעשה, כל ניסיון להגיע להסכמה על דרכי פעולה עם ה"משיחיסטים" נועד מראש לכישלון, שכן הפער האידיאולוגי בין שתי הגישות אינו ניתן לגישור. השחתת שמו וזכרו של רבנו זי"ע – קו אדום עז ובוהק שכל חסיד מתרחק ממנו כמטחווי קשת – היא בעבורם עיקר העיקרים, "העבודה היחידה שנותרה", שבה ובה בלבד תלויה הגאולה, ובלעדיה אין ערך לשום פעולה אחרת.

ברור, איפוא, שכל אימת שמושגת הסכמה כלשהי עם ה"משיחיסטים" על דרכי פעולה – אין לפנינו אלא מעשה מרמה, שכן מבחינה אידיאולוגית אין באפשרותם של ה"משיחיסטים" להגיע להסכמה שכזו. לא שלום מבקשים הם, איפוא, אלא נקודת מוצא נוחה יותר למלחמה.

*

ועדיין, יטענו בוודאי רבים, אין הנידון דומה לראייה: במקרה שלפנינו אין כאן, לכאורה, ניסיון לכפות את ה"משיחיות" על מי שאינו חפץ בכך או להחדיר פעולות "משיחיות" במקום שבו לא היו בלאו-הכי; וגם אם מקורו של הרעיון הוא בצד השני, וגם אופן ביצועו אינו ראוי לחלוטין – האם לא מן הראוי להבליג על כך ולשתף פעולה למען האחדות? וכי מה רע בקריאה מתואמת להתעוררות?

התשובה על כך היא מלה אחת: לגיטימציה. ה"משיחיסטים" משוועים לכל בדל של לגיטימציה מחסידי חב"ד, הן לצורך טפיחה עצמית על השכם ("כיבוש" של יעד נוסף מידי האנטים הכופרים), והן כדי להוכיח כלפי חוץ שהם מייצגים לגיטימיים של חב"ד.

לא לחינם משתדל הצהובון ה"משיחי" להתהדר ברבנים או משפיעים חב"דיים הכותבים או מפרסמים בו או מתראיינים אליו (ובהעדר כאלה – יוצר מכתבים או ראיונות יש מאין). כל קיומם של ה"משיחיסטים" תלוי במידת הלגיטימציה שהם מקבלים ממקורות חב"דיים.

[מכאן, כנראה, גם ההקפדה על פרסום תמונת כ"ק אדמו"ר זי"ע בשער כל גליון – בבחינת "האוחז בראשו של מלך ומורידו למטה וטומן פניו בתוך בית" וכו'].

שיתוף הפעולה עם "קמפיין האחדות" הנוכחי, תמים ככל שיהיה, מעניק ל"משיחיסטים" לגיטימציה נדרשת זו.

איננו זקוקים ל"אחדות" מזוייפת של כנופיה בתחפושת "כמה מאנ"ש" כדי להתעורר בגעגועים לכ"ק אבינו רוענו זי"ע ביום כ"ז אדר. "די אחדות פון חסידים וועט זיי פירן אנטקעגן משיח'ן" – בדרך הישרה, הדרך אותה הורנו רבנו, והיא אשר תובילנו לשוב ולראות באור פני מלך חיים בגאולה האמיתית והשלמה.

כ' באדר א' תשע"א