ב"ה ערב ש"ק, ט"ז ניסן תשפ" | 10.04.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: מאיר אלפסי, שטורעם
פולמוס השידוכים: והפעם על תורת הגז'ע ● דעה

שנים של התבגרות בזבזתי על החלום להיות חלק מהם, כי כבר בשיעור ג' אתה מתחיל להריח את השידוכים. במשך מספר שנים כאבתי את הידיעה שלהיות בחור מעולה זה לא מספיק, ולהיות שליח נמרץ זה לא משנה, אפילו כסף - מפתח המאסטר של כל השערים - לא יועיל לך אם אתה לא נושא את כרטיס המועדון המסויים הזה "גז'ע!" ■ ריח טחב חריף ממלא את חלל הגז'ע הזה, ואין שם אפילו צל צלו של חיוך. הם מנומסים שם, כולם. תודה ובבקשה ולבריאות וסליחה


מאת: שלמה כהן

אם היה מותר, הייתי פותח את רשימתי ומברך בשם ומלכות: "ברוך שלא עשני גז'ע!"

ושלא תבינו לא נכון. משפחתי נטועה עמוק בליובאוויטש, במרכז העשייה החב"דית כבר עשרות שנים. שפת אימי היא יידיש, היישר מהשיחות של הרבי, הוריי הם מראשוני השלוחים של הרבי לארץ ישראל ואנחנו, כל הילדים, ממשיכי דרכם לנחת רוח הרבי. ואם כבר הזכרנו את הרבי - הגזע היציב של הגז'ע - זכינו לקבל ממנו קירובים נדירים וחיבה גדולה. (ובזה סיימתי לשווק את משפחתי, מבטיח.)

להם זה כנראה לא מספיק. שם משפחתי אינו מסתיים בשטיין, או סקי, כי אבות אבותיי נולדו מחוץ למסך הברזל, ולא בקהילות הקודש של ליובאוויטש ברוסיה. ממקום עומדי ב'חדר', כילד קטן, היה נדמה לי שגם אני רוצה להיות חלק מהמעגל הקסום הזה. הייתי ילד אשכנזי, מבית חסידי, נושא חן בעיני אדם (ומקווה שגם בעיני אלוקים, אבל זה עוד מוקדם לדעת...), בביתי התארחו תמיד כל ילדי הכיתה - אבל הם, הם היו נוצצים.

בישיבה כבר בלטו הבדלי המעמדות. נער תמים הייתי, אבל כמה עיוור אפשר להיות כששוב ושוב אתה רואה ששם משפחה יכול להיות מילת קסם מהאגדות? אתה רק צריך להיוולד לבן אדם ה"נכון", ואתה לא צריך להיות חכם, ולא מתמיד, גם לא חסידי יותר מדי. כי אתה כבר שם.

שנים של התבגרות בזבזתי על החלום להיות חלק מהם, כי כבר בשיעור ג' אתה מתחיל להריח את השידוכים. במשך מספר שנים כאבתי את הידיעה שלהיות בחור מעולה זה לא מספיק, ולהיות שליח נמרץ זה לא משנה, אפילו כסף - מפתח המאסטר של כל השערים - לא יועיל לך אם אתה לא נושא את כרטיס המועדון המסויים הזה "גז'ע!" (הכרטיס הינו אישי ואינו ניתן להעברה בין אנשים)

בינתיים בגרתי, התחתנתי, הולדתי משפחה בלי עין הרע. שכחתי מכל חלומות הילדות, כי למי יש זמן לחשוב על דברים כאלו בכלל? וכרגיל, מעגלים נסגרים בחיים וזכרונות ישנים חוזרים כדי ללעוג לנו. לפני שנים אחדות מאוד התקבלתי למועדון! במסגרת עבודתי החדשה הסתובבתי כבן בית במסדרונות הגז'ע, מביט בהשתאות באורך השורשים שהוא היכה ברבות השנים. משהו היה שם אחר.

ריח טחב חריף ממלא את חלל הגז'ע הזה, ואין שם אפילו צל צלו של חיוך. הם מנומסים שם, כולם. תודה ובבקשה ולבריאות וסליחה. הכל מסודר ומעונב ורשמי ונכון. כל כך נכון. למה הם לא מחייכים? מה רע להם?

ואז הבנתי. הם חשובים כל כך, מלאים בעצמם, הם נפוחים כל כך, שהם חוששים שאם הם יחייכו הכל יתפוצץ...


י"ב באלול תשס"ט
הגב לכתבה

תגובות
108
1. בקיצור מה רצית להגיד?
לא מבינים אותך...
י"ב באלול תשס"ט
2. שטויות, היום הגז'ע כמעט לא קיים בשידוכים.
מה שכן קיים חלקית זה ההבדלים בין אשכנזים לספרדים. לא נדיר אבל עדיין קשה למצוא שידוכים משולבים.

אבל עם כל הביקורת על העניין, צריך להסתכל גם על חצי הכוס המלאה. בציבור החרדי הגזענות בין אשכנזים לספרדים היא פי אלף ממה שקורה בחב"ד.

מעניין שבחו"ל ובעיקר בקראון הייטס, אין גזענות בכלל. מקובל שם ספרדים עם אשכנזים וכו'. כמובן שיש הבדלי מנטליות היות ורוב הספרדים הם ישראלים יורדים לעומת אמריקאים עסיסיים.
י"ב באלול תשס"ט
3. לפי דעתי ומנסיון
חשיבות הגז'ע הולך ופוחת ב"ה אולי וכנראה בזכות העובדה שתנועת חב"ד כל כך מתרחבת. בשידוכים כבר מועטים ההורים שזאת החשיבות שהם מחפשים עבור ילדיהם.
י"ב באלול תשס"ט
4. חודש אלול. מה אתה מבלבל את המח בשוטויות
לא הבבנתי מה אתה מבלבל את המח מה אתה בדיוק רוצה? לך תלמד תורה במקום לקשקש שטויות
י"ב באלול תשס"ט
5. לא ברור
לאיזה גז'ע בדיוק התכווין המשורר ומה כוונתו שבמסגרת עבודתו החדשה הוא התקבל לגז'ע? מה, הבוס החדש הכריח אותו לשנות שם משפחה?...
לגופו של עניין, גז'ע ( שורש של גזען) זה עניין יחסי, וכמו שכותב הכותב הנכבד: "הייתי ילד אשכנזי, מבית חסידי, נושא חן בעיני אדם" אשכנזי? מבית חסידי? מה זו הגזענות? ואם אתה ספרדי מבית של בעלי תשובה אתה פחות חשוב? אלא מה, גם אתה גזען לא קטן, אלא שחברה אליטסטית מסויימת סגרה בפניך את השערים ואז התחלת להרגיש אתה את מה שאולי חשו חבריך הספרדים ביחס אליך
אז במקום כל ההתפלמסות הזו תפסיק להיות גזען, אין כזה מושג "גז'ע", יש בהחלט מושג של בית חסידי שורשי שכל משפיע נהנה שבכיתה שלו יש נכד של חסיד מפורסם וזה דבר טבעי, גם אולי המשפיעים של נכדיך יהנו מהעובדה הזו במידה ויהיה להם ממה (אם תפסיק לקטר על הגז'ע), ובחודש אלול במקום לקטר(ג) על עם ישראל נשתדל לעשות חשבון נפש במה יכולים אנו לתקן את עצמנו, ונזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה ולשנה טובה ומתוקה!!!
י"ב באלול תשס"ט
6. חזק
חזק lolllllllllllllll
י"ב באלול תשס"ט
7. קינטור ללא טעם.
י"ב באלול תשס"ט
8. מטופש
כל מילה נוספת מיותרת.

שטורעם, ממש לא מתאים לכם.....
י"ב באלול תשס"ט
9. לא לעניין.
מב' סיבות:

א. למותר לציין שעניין הגז'ע לא הומצא ע"י קודח-מוח. אלא הוא עניין אמיתי ונכון. וכמה שזה לא פוליטקלי-קורקט לומר את זה, אבל זוהי האמת: לא דומה אדם שדם מסירות-נפש זורם לו בעורקים לחברו. [ויסלחו לו מראש כל קופצי ה'מזה משנה הייחוס, משנה איך מתנהגים עכשיו', וכו'. דבר שנכון בפני עצמו ואין אחד סותר את חברו וד"ל ואכמ"ל]

ב. מעבר לזה ומחוץ לזה, המאמר הזה נכתב מתחושה עמוקה של נחיתות לא ברורה [חסכי אהבה בילדות? קינאה בחבר טוב?] ולא מעלה שום נושא אמיתי על השולחן.

שטורעם, אנחנו אוהבים אותכם, תראו לנו שאתם לא מזלזלים בנו. הא?

אחד גז'עי
י"ב באלול תשס"ט
10. כל הכבוד!
כל מלה אמת.

זלמן בוזגלו
י"ב באלול תשס"ט
11. לא בטוח שיש משהו בדברי הכותב, לדעתי מדובר בביטוי לתסביך שאין לו כיסוי...
כמי שנטוע עמוק בחב"ד ומשפחתי המסועפת כוללת חסידי חב"ד מדורי דורות וגם סבות מרקע פולני או ירושלמי ואחר, איני מבחין בהתנשאות או דעות קדומות מצד זה או השני מהסוג שהכותב מציין.

אך לדאבוני הרב יש עדיין דעות קדומות בשידוכים כלפי ילדי בעלי תשובה.

ויש גם דעות קדומות מצערות באשר לשידוכים בין ספרדים לאשכנזים, אולם דעות קדומות אלו באשר להתאמה מנטלית הם משני הצדדים.

וזאת למרות שהרבי זי"ע יותר מפעם הביע דעתו נגד תפיסה זו ואף לחץ במקרים ידועים לשידוכים עם ילדי בעלי תשובה ובין ספרדים לאשכנזים.

לדעתי יקח עוד דור או שנים והדעות הקדומות ישנו כיוון. ילדי דור שלישי בעלי תשובה לא יזוהו עוד, ונושא ספרדים-אשכנזים יתפוגג . במקומם תיצוץ בעי'ה חדשה - פער שפה ו מנטליות ודעות קדומות בין חסידים אמריקאים וישראלים וקושי לשדך ביניהם.
י"ב באלול תשס"ט
12. מה בדיוק כאב לך?
י"ב באלול תשס"ט
13. אתה כנראה לא בשטח כבר הרבה זמן
בקושי נשארה משפחה בחב"ד שהם רק צאצאי חסידי חב"ד ותיקים. זה מצרך נדיר של כ5% מהציבור. היום בשידוכים מחפשים בעיקר איכות ופחות ייחוס כלשהו (ולי לכשעצמי כלל לא ברור מה הייחוס ברקע רוסי...) כמובן גם הבית חשוב - מי ההורים ולא רק המדובר\ת, אך מי הסבתא באמת לא מעניין ...
י"ב באלול תשס"ט
14. כמה נכון
ב"ה שהרבי מכניס קצת חיות וחום בהם אלמלא הרבי ח"ו הם היו מזמן מאבדים כל צל וקמצוץ של חום .
י"ב באלול תשס"ט
15. לא נותנים
הדבר נכון וכואב היום תמני לא יכול להשתדך בשום אופן עם הגזע והמרוקאים נחשבים מוקצה מחמת מיאוס אני עובר את זה בשידוכים עכשיו.
י"ב באלול תשס"ט
16. ריח טחב חריף ממלא את חלל הגז'ע הזה
היי, היי! להירגע ומהר.

על מי אתה מדבר? על מה אתה מדבר? אתה בכלל, תסלח לי על השאלה, שומע מה אתה מדבר?

"ואין שם אפילו צל צלו של חיוך" - "מה רע להם" - "שאם הם יחייכו, יתפוצץ הכל".

יופי. חבר. בנית לך תיאוריה בנויה לתלפיות מתחילה ועד סוף.

אולי נמליץ לשטורעם לפתוח טור חדש בכותרת: "הילד שלא התבגר ותפיסת העולם המרתקת שלו".

אתה מוזמן לכתוב אותו. אני בטוח שהפנינה הזו היא רק אחת מיני רבות מסברות הבטן שאתה משתף בהם את ידידיך ואת אורחי שולחן שבתך. [ולא ברור למה, אבל מסתבר שגם את קוראי שטורעם]

הסכת ושמע ידידי,
אני מבין שיש לך ביקורת. אני מבין שיש קבוצה של אנשים, שלא מדורגים גבוה ברשימות שלך. כמו כן אני מבין שאתה מגיע ממקום שונה לחלוטין, שם מתנהגים אחרת. ממש לא כמו הקבוצה הזו, שאתה כל-כך לא סובל. אני גם מרשה לעצמי לנחש שהמאמר הזה מגיע ממקום מאד אישי וחושפני והוא בעצם מתאר חוויות לא נעימות שעברת בילדות שלך, או משהו כזה.
אנשים בריאים לא מרגישים צורך למלא את עצמם בכל-כך הרבה שינאת-חינם.

אבל, זוהי לא עילה, לא תירוץ ולא סיבה לכתוב מן מאמר כזה.

החל מהסיסמא הידידותית "ואהבת לרעך כמוך",
המשך ב"הווי דן כל אדם לכף זכות"
וכלה ב"כדי לכתוב - צריך שיהיה קודם-כל: מה לכתוב"!

אתה יודע, אני במקרה נמנה על אותם קבוצת אנשים, וכשקראתי את מה שכתבת, הרגשתי שלא עשיתי שום דבר שבגללו מגיע לי לקרא כאלה דברי נאצה, זלזול וציניות על עצמי ועל שכמותי.

הרגשתי שבזה שהמאמר הזה פורסם, הוא נותן לגיטימציה לדעות מכוערות ול'הרגשים אנטי חב"דים חברתיים' והופך אותם לדבר שבשגרה.

אני קורא בקולי הקט לעורכי וגולשי שטורעם: אנא, אל תיתנו במה לדברים מהסוג הזה.
אל תפתחו כאן דיון אודות מידת הסנוביות, השחצנות או המידות הרעות של קבוצה בקרבנו.
זה לא יפה, לא אנושי וכל-כך חסר תועלת.
אנא, השאירו את החברה שלנו נקייה מדיבורי-לשון-הרע-מסריחים-כמו-דג-מקולקל שכאלה ויבוא לציון גואל, אמן כן יהי רצון!

החותם לא בחיוך, כי אם בכאב.
י"ב באלול תשס"ט
17. המאמר הזה לא שווה פרסום!
איכסה פיכסה.
י"ב באלול תשס"ט
18. מצטרף לתשע.
לא לעניין. להוריד את המאמר.
י"ב באלול תשס"ט
19. בלי לקרוא את המאמר אני בהלם
חזרה לסדרים רבותיי. מי כאן נמצא באמצע החיים כאשר כל אחד מאתנו אמור להיות: או בישיבה, או בכולל, או בעבודה.שליחות. מי המובטלים שיש להם זמן לכתוב מגילות אסתר על מאמר דיעה, שעד השעה 12:38 ישנן כבר ח"י תגובות. אין לי זמן לקרוא את הממאר, אני בהפסקה קצרה. תגובות ענייניות בשעות הפנאי אחרי רמב"ם, מבצע שופר, מבצע תורה תפילה צדקה, גיוס לחלוקת מצרכים ועוד ועוד.
מי שעושה את רצונו הק' של הרבי אין לו טיפת זמן לפולמוסים.
לחיים, כתיבה וחתימה טובה, המלך בשדה, תעשו לו קצת נחת!
י"ב באלול תשס"ט
20. מאמר מטופש ותת רמה.
למענכם שטורעם,
הייתי ממליץ להוריד אותו.

ועיין ערך התסביכיות בתגובה 9 ו-16..

רפואה שלימה.
י"ב באלול תשס"ט
21. קצת נוסטלגי'
פעם, כשהייתי צעיר ותמים (לא תמים עם קמץ), ניסיתי לשדך בין שני חב"דניקים מהעדה התימנית. בחור חסידי, בחורה חסידית. מה יכול להיות לא טוב? כאן הופתעתי ללמוד שגז'ע לא מוגבל לנעוועל. שאלת אבי אחד מהמדוברים הפילה אותי מהכסא: מאיפה המשפחה הגיעה מתימן???
עניתי בתמימות ששתי המשפחות חב"דיות ומה זה משנה בכלל. אבל זה הי' לא רק משנה, אלא מכריע לפני שמיעת שאר הפרטים!! השידוך ירד מהפרק לפני שהוא עלה.
אז התופעה קיימת, גם בתת קבוצות ולא כדאי להתכחש. רק מה, בדורות האחרונים זה שונה, יש מיזוג ורוח הקהל שורה עלינו, בזכות הרבי..
ולמי שכתב על מסירת נפש הזורם בעורקים, האם פעם ניסית לחשוב כמה מסירת נפש או לפחות מסירת הרצון נדרש מבעל תשובה, בפרט חב"דניק? כל דור והניסיונות שלו, אנא נכבד כל אחד, כולנו בנים של אב אחד.
משיח נאו.

י"ב באלול תשס"ט
22. "כי כבר בשיעור ג' אתה מתחיל להריח את השידוכים."
על איזה בחורים מדובר???????????????.
י"ב באלול תשס"ט
23. גרוזינים+בוכרים? תימנים+תוניסאים? יש?
בין עדות המזרח יש חיבור מלא? ממש לא. גרוזינים ובוכרים לא ינשאו ביניהם גם אם יתהפך העולם, תימנים ותוניסאים לא יחלמו זה על זה, גם בלית ברירה.

תימנים מערים שונות, אוי, לא כדאי לדבר על כך.
י"ב באלול תשס"ט
24. שטורעם
1. אל תפרסמו את התגובה הזאת, בחייכם. אני מבקש.

2. המאמר מטופש וחסר טעם, מעבר להתבכיינות ולביטוי של רגשי קנאה בלתי מוצדקים, אין בו דבר.
י"ב באלול תשס"ט
25. מצטרף לתגובה 21
אני עד גיל 22 לפחות בכל לא חשבתי על זה וכל שכן שלא הוטרדתי מזה
י"ב באלול תשס"ט
26. סיכום של התגובות פה
גינויים מימין ומשמאל מכל קצות הקשת הפוליטית, הנושא ירד מהשולחן עוד טרם עלה לדיון
י"ב באלול תשס"ט
27. הכותב זקוק לטיפוך פסיכולוגי
י"ב באלול תשס"ט
28. אני קוראת את כל התגובות, שמאוד דומות אחת לשניה
וחושבת: נכון שהכותב כתב מתוך תחושות אישיות, וברור שהוא מתוסכל ונושא עימו תסביכי ילדות. איך זה הופך את כל זה ללא נכון?
י"ב באלול תשס"ט
29. כולנו נחלקים לשתי קבוצות
אלו שנפגעו מהדברים שכתובים פה
ואלו שנפגעו מהדברים שקורים וכתובים פה

אבל באמת חסר לי תכל'ס. מה רצית להגיד בזה? שטורעם, גם אני מתפלא עליכם. הטור הזה צריך להיות בבלוג אישי, לא באתר חדשות חב"ד!
י"ב באלול תשס"ט
30. הפוך: כיום המושג גז'ע התרחב!
המשפחות בחב"ד "מעורבות" יותר אך משום מה זה גורם לעוד הרבה משפחות להרגיש מעצמם אליטות למרות שהדם שזורם בעורקיהים לא עבר אפילו ליד מסירות נפש או משהו שעלול להפוך אותם ליותר טובים מאיתנו.

מגיב 2 - הוא לא דיבר על אשכנזים וספרדים
י"ב באלול תשס"ט
31. חזק!!!
ציניות במיטבה.

חבר'ה, תפעילו קצת את המוח, הבן אדם כותב בהומור.

אני צחקתי. אל תקחו ללב.
י"ב באלול תשס"ט
32. TSODEK B100 ACHUZ
aya li chaver bayeshiva lo lomed lo shomer sedarim vechoulei rak beitvaadut aya shotee arbee umedaber kol azman al saba shelo sheaya chasid vemdaber al atsmo sheu min a geuza
ze bucha vecherpa lebachurim kaelu shekol maalatam ze saba shelaeem
any matssia labachurim aeelu liroot ma iyee im ayeladim shelaem velo al asaba shekvar alach leoolamo
י"ב באלול תשס"ט
33. הסיפור כאן פשוט, לכאורה.
הבחור הכותב היה מעוניין כנראה בשידוך מסויים,
הצד השני, מסיבותיו הוא, לא נענה בחיוב,קורה (גם בין 2 בני גז'ע).
ואז הכותב "החליט" שזהו בגלל שאינו שייך לגז'ע.

(50% מאנ"ש אינם מחוצא של גז'ע

(הכט - אמריקאים מגליציה, ברוד - מברסלב, דייטש - ירושלמים,
ויינברג, גרליצקי, נפרסטק, קרמר - פולנים, חפר - הונגרים,
גרוזמן- חסידי רוז'ין, שמטוב - בולגרים, גרונר - חסידי קרלין, יורקוביץ- ליטאים, ירוסלבסקי - חסידי באיאן, ויליאמבוסקי - ליטאים, צפתמן - חסידי קרלין, שפרינגר - בעלז, פרידמן - באיין, חזן - טשרנובל/רוז'ין , וכן הלאה וכן הלאה)
י"ב באלול תשס"ט
34. קצת מהאמת
יש מהאמת בדבריו יש בחורות חבדיו"ת בנות עדות המזרח בנות מצוינות וטובות ממשפחות טובות שלא יציעו להם בחיים אשכנזי ואם כן אז רק עם פגם כזה או אחר וזה מציאות בשטח גם האמהות של הבחורים האשכנזים לא מסתכלות בכלל לכיוון של אותם בנות א"א להתעלם מהמציאות בפועל ....תסתכלו ברשימת באו בקשרי השידוכין ותבינו את הענין בעצמכם
י"ב באלול תשס"ט
35. ילד, העולם הוא שונה.
תתעורר, העולם... שאתה מתאר הוא שלך פרטי בלבד. גש לטיפול גם בגיל מבוגר זה כדאי להשתחרר מבעיות נפשיות. אין דבר כזה גז'ע זה בדיחה תו לא. ת ת ע ו ר ר ! ! !
י"ב באלול תשס"ט
36. מה גם עורך שטורעם סובל מתסביך נחיתות?
י"ב באלול תשס"ט
37. 34. זה לא הנושא בכלל
י"ב באלול תשס"ט
38. saiz am ratzis in ganzin
its bfirush not true i have 4 brothers (im gezh) which maried bt girls and they are chssidshe bouchri mkoshrim lc"k admu"r zy"a. and they and i come to seder learn daven mivtziom vcolo grow up!
י"ב באלול תשס"ט
39. ל33

וואלף מפרנקפורט-למיטב ידיעתי, אמנם התחתנו עם פאריז (אתם רואים-אין גז'ע בחב"ד) כמובן כל חסידי הרבי הריי"ץ מפולין, ליטא ועוד.  הרב ברנארד מד. אפריקה הי' ביחידות והוא "התלונן" שהוא געווארענע והרבי אמר לו שגם האלטער רבי געווארענע. 


יש אנשים שהגיעו לפני שתי דורות אבל מחזיקים את עצמם לאו דוקא בביטול. מי ששמע את הרבי מדבר על אלו שחושבים שהם מיוחסים כי הם באו מכפר מסוים....כולנו ילדים של הרבי, דוקא העשי' היום מגיעה ממקורבים מכל הדורות שהרביים ובמיוחד הרבי שלף למען מטרה מסוימת- הבאת הגאולה. אז אולי נתמקד במילוי המטרה כ-ו-ל-נ-ו- ב-י-ח-ד????
הולך?
א גוט יאהר!

י"ב באלול תשס"ט
40. מה ההיתרגשות??
אכן אותו ריח טחב מגיע רחוק!!!!! יפה דיברת , כותב השורות!!!!
י"ב באלול תשס"ט
41. לכותב היקר!
1. סיגנון הכתיבה שלך יפה מאוד!

2. התוכן לא כל כך מתאים ונכון ב100 אחוז...

3. מיתפלל עליך שתימצא את הזיווג שלך מההררר!!!

4.בהצלחה!=)
י"ב באלול תשס"ט
42. מאמר חזק
י"ב באלול תשס"ט
43. אז עברתה ילדות קשה אה?... לא נוראה העיקר שזה עבר..
י"ב באלול תשס"ט
44. ל-41 וכל היתר
לא קראתם שהוא כתב שהוא נשוי + ילדים???
י"ב באלול תשס"ט
45. מגיב 33, כל מילה שלך בסלע!
עם עובדות אי אפשר להתווכח!
י"ב באלול תשס"ט
46. יאלה שטורעם...
תפסיקו לחפש סערות...
י"ב באלול תשס"ט
47. נ ח י ת י !!!


אתה יכול להצטרף לבניזרי , הוא גם משוכנע בצדקתו ..
י"ב באלול תשס"ט
48. חזק!!
י"ב באלול תשס"ט
49. לכבוד הת' שלמה
כפי שאתה בוודאי בודק את התגובות בריחפרש מידי דקה או שתים, מישהו הכניס רשימה של אנשים שבטח חשבת שהם גז'ע והם לא. אלא מאי? יש אנשים (לא מישהו ספציפי מהרשימה, כן) שיודעים לנפח לא גז'ע לגזיע, וזה בהחלט יכול לגרום לסובבים אי נוחות. אז קדימה, שים עין ותבלוש אחריהם, למד את השיטה ותעלה על העגלה. ונקוו' מהר מאוד למצוא אותך במדור שמחות, עוד לפני שתהי' במדור "מזלו גוובר".
מחכים לראות מזל טוב להתמים שלמה כהן וב"ג ???????, בקרוב ממש!
י"ב באלול תשס"ט
50. גזע
כל דבריך אמת וצדק . גם משפחתי מהגזע . ואנחנו משתדלים להשתדך רק עם הגזע ולא ח''ו עם אחרים ודבר פשוט שלא עם ספרדים .תימנים.בע''ת.
וזהוא האמת אצל כל השפיץ . חוץ אם יש לנו ח''ו פסול אז זורקים את הנבילה להם .
החותם באמת בלי חשבונות
י"ב באלול תשס"ט
51. חמודי, אתה מבלבל את השכל. מי מסתכל היום על גזע בכלל?!
אתה פשוט מבלבל את המוח. אין היום שום גזע ואף אחד לא מסתכל על עצמו כגזע.
תתעדכן.
י"ב באלול תשס"ט
52. לא הבנתי מה רצית אבל בתור בן למשפחה חסידית רוסית וכו'
תמיד ידענו בין חסידים שגזע זה 0 ואם השורש יותר עמוק אז 2 אפסים ושלושה וכו' השאלה היא WOU YOU .... כן מי אתה אם אתה אחד משמאל האפס אז אתה שווה 10 100 1000 וכו' אבל אם אתה מעלתך היא רק בגזע אז אתה אפס מאופס וד"ל
בתקווה ממכם שבימי חודש אלול תביאו עניינים חיוביים המתאימים לזמננו אנו מימי האור תיאורים של סבותינו הק' בחצרות קודש ולא להתעסק עם כל גרעפ'ס של אחד שיש לו רגשי נחיתות עם עצמו
שיפתח ספר חסידות ויתחיל להתפלל ויפסיק להתעסק בדברים שאינם לו.
כבר אמרו רבותינו הק' דם של מסירות נפש על עניינים של הרביים באים בירושה וכמו אבן צור יכולים להיות שבעים שמונים שנה במים (הזדים). אבל מיט איין קלאפ(הכאה אחת) מדליקים אש ואש זו היא אש תמיד חסידית
מקווה שהובנו דבריי.
י"ב באלול תשס"ט
53. איפה הלב החבדי הרחה כשמדובר במשהו משלכם נעלם?
אני קוראת את התגובות והמומה מכך שבקושי אדם אחד פתח את ליבו לנסות להבין.לפשפש בטעויות [הידועות שקימות]לפתוח את הלב למישהו מתוככם שכתב מתוך אמת צורבת שעד היום כאביה לא כהוו עם חלוף השנים
ואני תמהה איך מכל האנשים שלכם אין שום יכולת הכלה לדעה .לתחושה טחרת ואין שום סובלנות מינימלית לשמוע מה שחש מישהו מתוככם[וכפי שהספקתי לישמוע הוא לא היחיד שחש כך]
איפה הסובלנות האלמנטרית לאפשר למערכת אפילו להציג את תחושותיו של הכותב
מה קרה ללב החבדי הפתוח לכל יהודי?
מדוע הוא נאתם וניסגר הרמטית כשמדובר בתחושה כאובה של אדם מתוככם?
איפה טהרת הלב לפשפש בטעויות?לנקות את הסיגים שדבקו הרי חודש אלול ואצל חסידים הרי הולכים על ניקיון פנימי לפני וליפנים לא?
אני המומה מהאלימות המחשבתית ומילולית הקימת אף בחברה כשל חבד האמונה על אהבת ישראל הכיצד ניתן כך להשפיל אדם ולקרוא לו מתוסבך או לך לטיפול .ולו רק כיוון שהביע דעה הנוגדת את שלכם או מכתימה את כם?
יש איזו גאאוה מאוסה בהלך הרוח הזה המנסה להראות תמיד צודק וצדיק ולא חש שנידרשת ממנו לעיתים שעת חשבון נפש
יש איזו תחושה הקרויה בפסיכולוגיה [הככחשה] שבמקום לבדוק טענה ולברר ולטפל מטאטאים ומטיחים כדי להראות יפים .בועטים במי שחושב אחרת וכדו,
ולעיתים אז הבעיה מחריפה יותר .הזנחת ההיתחסות הראויה גורמת לאנשים לפרוש או ליפול בדרך
והכתם?רק גדל,,,
אז היתי מציעה לכל אותם מגיבים .אין לכם יכולת הכלה?אתם לא מסוגלים לשמוע ביקורת?שבו בצד ואל תפריעו לחופש הביטוי.לצורך של אחד להביע את כאבו.ולרצון של אחרים כן להבין כן לתת יחס אמפתי להכיל לישמוע ולנסות לתקן
י"ב באלול תשס"ט
54. ל- 33 החכם
ממש חקרת את כל מקורות המשפחות
אתה יכול לפתוח ספר יוחסין חסידי חב"ד.

וחוץ מזה זה מאוד משנה כמהב דורות הבחור/ה נמצא/ת בחב"ד
ובאיזה אוירה חב"דית הוא/היא גדל/ה!!!

לא מספיק להיקרא משפחה חב"דית.
לצערי, הרבה משפחות נקראות ומחשיבות עצמן לחב"ד
אך, כאשר מגיעים לראות את ההנהגות בבית ועוד כל מיני דברים קטנים שמראים הרבה - אז מגלים עד כמה חב"דניקים הם.
י"ב באלול תשס"ט
55. יישר כוח!!
הבאת לביטוי מה שהרבה אחרים מרגישים ולא מעיזים לדבר.
כדאי לשלוח את הכתוב לכל "המנהיגים" בחב"ד שיש ביכולתם לשנות משהו(אם יש...).
בחב"ד קיימת הטפה לאחדות אמיתית בתוך עמ"י (בשידוכים)אבל אצל אחנו שאינם שומרים מצוות לעת עתה קיימת אחדות אמיתית בין אשכנזים וספרדים(בשידוכים)
.כל אלה שעוצמים עינהם ומחובתם לשנות פני הדברים בפועל אולי יתעוררו בזכות דבריך.
בטוחני שעשית נחת רוח לרבי.
י"ב באלול תשס"ט
56. אהבתיח את תגובה 52
י"ב באלול תשס"ט
57. לא הבנתי אתה גזע או לא גזע?

אולי בכלל אתה גזען?
י"ב באלול תשס"ט
58. אני בכלל בעלת תשובה

ובכל זאת נראה לי שהכותב מתוסבך
י"ב באלול תשס"ט
59. מבולבל!!!
מרוב הפולמוסים ו"האשמים" בבעיות ,כבר התבלבלתי. השאלה היא:
באם ראש ישיבה חיתן את בנו ה"נושר" עם בחורה ספרדיה משיחיסטית והחופה עשה רב מ"גזע" - מה הסיכויים לגירושים ואיפה ישארו הילדים?
י"ב באלול תשס"ט
60. קוזו אביטל
מה זה משנה גז'ע..?!
אם הבחורה חכמה, וחסידית...
כל השאר כבר לא מעניין!! :)
י"ב באלול תשס"ט
61. כמה שזה נכון, הבלון כ"כ גדול, שהוא עלול להתפוצץ מתישהוא!
העניין הזה קיים ועוד איך, אם כי לא אצל כולם, ולא צריך להכליל, כי ודאי שלא כולם כאלו, בכל אופן ,אחד שהוא כזה, (עם שם משפחה 'נכון')בודאי לא רואה את העניין כפי שהכותב העלה פה, כיוון שהוא 'נוגע בדבר'.
י"ב באלול תשס"ט
62. פרובוקציה זולה
אם באמת רוצים להעלות נושא טעון זה, יש הרבה במה לדון
מה שקרה פה, נתנו במה לאחד שלא ממש יודע לכתוב, ולכן כל הקולות הנזעמים.
י"ב באלול תשס"ט
63. תגובה 59 אתה ענק!
עשית לי את היום!
י"ב באלול תשס"ט
64. היום כל הגז'ע מחפשים כסף- תתפקח!
כמובן שהצד השני יהיה גם מענטש וחסידי ולא יזיק קצת ייחוס..
אבל.. אם תפשפש היטב, תגלה שהכסף מסדר את הכל!
י"ב באלול תשס"ט
65. צודק בכל מילה......
ולא ניראה לי שזה מזיז למישהוא או שיזיז בעתיד.... ה' יעזור הרי לכולנו יש יחוס בזה שאנחנו חסידים של הרבי ומקושרים אליו וזה הדבר הכי חשוב.
י"ב באלול תשס"ט
66. תגובה ל63
אתה לא צודק נקודה.
י"ב באלול תשס"ט
67. ל-53 שעושה חשבון נפש לחב"ד
מרוב דיבורים על 'חופש הביטוי', אתה בעצמך מנסה למנוע אותו מאיתנו...

הכותב "הביע" את דעתו, ואנחנו מתוקף 'חופש הביטוי' ענינו לו שהוא מתוסבך עם בעיה קשה, ושאנו לא מסכימים איתו ולדעתינו המאמר מטופש ומיותר..

מה הבעיה? להיכן נעלם חופש הביטוי?
אתה קורא לנו לשבת בצד בגלל דברינו.. היכן היחס האמפתי?

למה כשלו כואב הוא יכול לומר מה שהוא רוצה, כולל להכליל את כל העם ואשתו, ואנו שקוראים את דבריו צריכים לשבת בשקט מן הצד..?

אנו מדברים ממקום של הכחשה?
אולי הוא מדבר ממקום של הכחשה?
אולי הוא צריך לשבת בצד ולשתוק?

אתה שואל היכן הלב החבדי הפתוח... אתה יכול לומר מה הקשר?
מישהו לא מקבל אותו?
אנו איננו מקבלים את דעתו.
אנו לא אמורים לסבול דברי אווילות בגלל 'לב פתוח'.

סבלנות מינימלית לשמוע?
- היתה לי סבלנות וחצי לקרוא את כל המשפטים המגובבים שלו עד תום למרות שידעתי בדיוק מה אני עומד לקרוא, ורק אז פניתי להגיב לו.

אתה מדבר על בעיה מחריפה?
- אולי לו יש בעיה מחריפה?
בעיה של אנשים שלא מוצאים את עצמם (ואחרים לא מוצאים אותם..), ומיד הם יודעים להפנות אצבע מאשימה לכל הכיוונים חוץ מלעצמם...


אתה מטיף על 'הכרה בבעיות'
- אולי הוא צריך להכיר בבעייתו?

איך הפכת את דבריו לאמת צורבת?
בגלל שהוא כתב את הטור?
באיזו זכות אתה יוצא עם קביעה והופך אותנו לאשמים ורעי - לב?
אגב, אם אני הייתי כותב טור על הנושא כפי שזה מהצד שלי והוא היה מגיב על דברי... גם הוא היה צריך לשבת ולשתוק כי הוא לא מכיר בבעיותיו וקיימת אצלו 'הכחשה'?

אתה "כאילו" כותב ממקום נייטרלי אך כולך נגוע בשלילת חופש הביטוי שאתה כותב בשמו.

אגב, אתה מוזמן להסתכל בתגובות ולראות כמה חושבים כמוהו (ואל תדאג, שטורעם לא מצנזרים אפי' תגובות של אנשים שמבקשים שלא יפורסמו...)...

חפש לך מקום אחר לחשבן את נפשו.....
י"ב באלול תשס"ט
68. גז'ע, גז'ע, גז'ע..... תגובה ל- 9
וכמה צאצאים של ה"גז'ע" מסתובבים כעת בלי כל סממן דתי ויהודי....?
מה עזרה המסירות נפש של הסבים לאותו מנדי שמסתובב עכשיו באיזה מועדון אפלולי בתל אביב???????? ולאותו זלמן שחורש את כל הודו ובז לשלוחים החוזב''שים בעלי מסירות נפש שנמצאים שם!!!!
י"ב באלול תשס"ט
69. המשך ל67
ולכן אני אומרת שצריך לבחון כל בחור ובחורה לגופם!!!!! לא לפסול ישר בגלל שהוא לא בגזע או מפני שהוא אשכנזי או ספרדי... כי גם במשפחות הכי טובות יש בעיות וכולם יודעים את המצב היום ....
י"ב באלול תשס"ט
70. שלמה כהן = טרול
י"ג באלול תשס"ט
71. לכל המגיבים!
בפעם האחרונה ששמעתי על מושג של ג'זע נזכרתי בשואה ה"י.

שמי שאמר שם ג'זע אלו היו הגרמנים ימ"ש - שרצו להרוג את כל היהודים - ובחלקם הגדול ה"י הצליחו - ולא שינה להם באיזו עיר נולדו אבותיך


++אלא הגרמנים ימ"ש הרגו ללא שום הבדל אלא בגלל שהם היו יהודים++

לתשומת ליבכם (כל מי שאומר שהוא ג'זע)
י"ג באלול תשס"ט
72. ל63 וחביריו
ל66
סליחה אבל אתה מבטא חוסר אינטליגנציה ריגשית וחינוכית כאחד
אינני יודעת בן כמה אתה ומה ניסיונך בחיים אך כניראה הסגנון הילדותי בוסרי מעיד על חוסר יכולת קוגניטיבית להיות יכול להיתיחס לדבריו של אדם אחר ויכולת הכלה
הכלה אין פירושו הסכמה
אך הכלה פירושו שאתה יכול לפתוח את הצימצום שלך ולצאת למעבר ולהבין ולחוש מאין באה תחושה של אדם גם אם היא שונה משלך
מי אתה שתחליט שהוא מתוסבך מי כל הפסיכולוגים בגרוש שבחיים לא עברו קורס אחד באוניברסיטה ואין להם ולא כלום עם הבנה בנפש האדם לבוא ולתייג ולהשמיץ אדם רק בגלל שדעתו שונה
אמרת זו דעת הרוב?
פתגם ידוע בחבד הוא שכשרואים מה העולם אומר .כניראה שהאמת היא ההפך...
הרבי בהרבה מאיגרותיו אומר שליהודי צריך להיות הכוח ללכת יחידי כשמדובר באמת כדרך אברהם אבינו ולא לנהור אחרי הסביבה כדרכי הגויים אז מה אתה מעוות האמת
שלא לדבר על כך שזה לבייש ולהשפיל אדם בגלל שמביע דעתו זו אלימות מחשבתית ומילולית .גם בטהרן יש כאלה אך לא כאן במילניום הזה בארצנו בעמנו מקומם
ומה אם אהבת ישראל והצורך לחוש את הזולת במצוקתו לאן כל זה נעלם אצלך וחבר מרעיך?
כעובדת עם נוער נושר פגשתי לצערי רבים וטובים מחבד שירדו אל תהום הנשיה ולא רק עקב עיוותים שראו אלא עקב אנשים כמותך שתמיד חושבים שאצלם הכל תקין שאין על מה לעשות חשבון שלא מסוגלים לקבל ביקורת ולתקן ושגם לא אכפת להם אם יחסם המיתנשא מפיל חללים בדרך כי הם ואפסם עוד עד... עד שמישהו נופל מבני משפחתם .או שהם ניפגעים בעצמם וכשמדובר בהם אז אהה זה כבר סיפור אחר,למה?
כל יהודי הוא יהלום שדל בורא עולם.למדתי מהרב משה וובר שהפוגע ביהודי פוגע בשכינה
בשביל לדבר על יהודי צריך להיות מיבין
ומה אתה כבר מבין
י"ג באלול תשס"ט
73. אתה רק צריך להיוולד לבן אדם ה"נכון", ואתה לא צריך להיות חכם, ולא מתמיד, גם לא חסידי יותר מדי. כי אתה כבר שם.
זה הקטע הכי נכון
ואני במסגרת עבודתי בין בחורים אני רואה את זה כל יום.
והבחורים של מגזע טוענים מה זה ישנה אם אלמד או לא וכו' הרי חברי מהגז'ע ככל שהוא בטלן וכו' הרי הוא יקבל משרה ולא סתם אל משרה גבוהה עם המשכורת המתאימה
זאת אומרת שאין אותם הצנ'ס לכל אחד באופן שוה להתקדם במערכת החבד"דית
י"ג באלול תשס"ט
74. foolish
what stupid article
י"ג באלול תשס"ט
75. גזע ?!
אני נכנסתי לחבד בגיל 15, באתי מבית לא חסידי, נכון,ידעתי על ענין שחסידות חבד באה מרוסיה, וזה לא סוד שחבד היא החסידות היחידה, שיש בה מכל עדות ישראל, תימנים, ספרדים.... לא תיראו דבר כזה באף חסידות אחרת, ולכן אני דוחה את המאמר הזה ואין לא מקום להתפרסם כאן.

אחד מאנ"ש.
י"ג באלול תשס"ט
76. ל- 70
סליחה על הבורות...
מה זה טרול??
י"ג באלול תשס"ט
77. למה נראה שאת רוב התגובות כתב/ה מישהו/י אחד/ת???
זה ברור כשמש. אותו סגנון מטופש.
אני גם גז'ע אבל מה לעשות לא גיז'עי ולא מתנשא כי סך הכל כולנו חסידי הרבי נקודה. כל מה שהוא כותב זו האמת לצערינו. אחת לאחת.

גז'ע כאוב.

י"ג באלול תשס"ט
78. ישנו פתגם שאומר
" גז'ע זה כמו גזר"- שהחלק הטוב עמוק באדמה ורק העלים נשארים בחוץ"
ואני ממשפחה של גז'ע..
י"ג באלול תשס"ט
79. לאו דווקא כדבריו
בפועל ראיתי כמה משפחות חבדיות שורשיות זה כבר כמה דורות שמתחתנים עם משפחות שמקרוב באו.
כמו משפחת פעווזנער לענפיה, משפחת רסקין לענפיה, לנדא ועוד
י"ג באלול תשס"ט
80. ל-72 מ-67
לא... אתה מבין גדול...

חבל לי על מאמציך המרובים לכתוב בשפה גבוהה ובמילים "מקצועיות", על
הוכחותיך מאגרות של הרבי וממפתגמים של הרב וועבר - כל אלה לא ישנו את העובדה שאתה מוציא שוב ושוב דברים מהקשרם.
עשית זאת בתגובתך הראשונה, ואתה עושה זאת שוב בתגובתך השניה.
בזה, אתה בטוח טוב ממני..

אם אדם זה היה מגיע אלי ומבקש אוזן קשבת ואת עזרתי בתחושות מסוימות שלא עוזבות אותו, הייתי מקבל אותו, מקשיב לו, מייעץ לו, ואם צריך טיפול הייתי בודק מה אני יכול לעזור לו מכל הלב ועם כל האמפתיה.

אבל...
אדם זה לא בא אלי או אל אחד אחר, בקריאה לעזרה (מה לעשות, שמך ההולך לפניך עוד לא הגיע אליו...) אלא יצא בראש חוצות,
בעמוד הראשי של אתר חדשות חב"ד, עם קביעה מוחלטת ונחרצת על מצב
קיים בחב"ד (איך אמרת?: "אמת צורבת...?), בציניות מרושעת הגובלת בגזעות.

לזה אין לתת מקום.

אין מדובר פה, כפי שאתה מנסה להציג, בשלילת מקום של אדם שונה עם מגבלות, חסרונות ודעות שונות.

מדובר פה בשלילת הצגת ציבור ענק ללא יוצאים מן הכלל באור שלילי מאוד.
מדובר באי נתינת מקום למאמר פוגעני שאינו הבעת דעה 'מסכנה' וביטוי תחושות.
לא יעזור שום דבר, והפסק לנסות לייפות את זה ולהוציא אותנו מטומטמים.

עלאיזו 'הכלה' אתה מדבר?!

אם לא אקבל 'מאמרו של אדם שיבוא לפה עם 'דעה' שמילדותו הרגיש שכל האנשים ששמם הפרטי מתחיל באות א' רוצים להרוג אותו, וכל חייו ניסה להיות חלק מהם ללא הצלחה וחייו הפכו לאומללים עד שיום אחד הגיע לעבודה ששם היו כל האנשי ה- א' ואז הוא הבין שהם לא מחייכים, מנומסים ואומרים תודה, בבקשה, לבריאות וסליחה כי הם סתם גז'ע - גם אז אני חסר יכולת הכלה?

אני אומר לו שוב, שיש לו תסביך ילדות, והוא צריך לראות איש מקצוע. (אולי אמליץ לו עליך.. או שלא... כי אז תעסוק בלקבל את דעתו ולא בטיפול בבעיה.)

מצטער שזה נאמר מעל במה זו, אך מה לעשות והוא בחר לעשות זאת מעל במה זו..? (יכול להיות שאתה יעצת לו..?)

תפסיק לבלבל את המוח במעטה מקצועיות ו'אהבת ישראל' מרובה.

אגב, כשקוראים את תגובתך, אתה מיטיב להראות שאתה דוגמה חיה מאין כמוה ל :(אני מצטט אותך..) " לבייש ולהשפיל אדם בגלל שמביע דעתו זו אלימות מחשבתית ומילולית .גם בטהרן יש כאלה אך לא כאן במילניום הזה בארצנו בעמנו מקומם", "לתייג ולהשמיץ אדם רק בגלל שדעתו שונה"

חושבני, שאתה הוא אשר יצאת בהצהרה מהירה במיוחד שאני מבטא "חוסר אינטליגנציה ריגשית וחינוכית כאחד", "חוסר יכולת קוגניטיבית להיות יכול להיתיחס לדבריו של אדם אחר ויכולת הכלה", "בשביל לדבר על יהודי צריך להיות מיבין
ומה אתה כבר מבין"
(רק בגלל שדעתי שונה..?)

אין אני מפקפק בנסיונך בטיפול נושרים ומאחל אני לך הצלחה רבה, אך כאן, של נעליך, כי אין אתה מסוגל לקבל דעות של אנשים שונים ממך.

במיוחד אם הם נראים לך פחות 'מבינים ממך'...

י"ג באלול תשס"ט
81. חברה המאמר חכם ביותר אתם לא קלטתם אותו
אין לכותב כל בעיה עם הגז'ע לכשלעעצמו אלא על היחס
על הסנוביזם הנפוח והריק
תקראו שוב את הקטע

ריח טחב חריף ממלא את חלל הגז'ע הזה, ואין שם אפילו צל צלו של חיוך. הם מנומסים שם, כולם. תודה ובבקשה ולבריאות וסליחה. הכל מסודר ומעונב ורשמי ונכון. כל כך נכון. למה הם לא מחייכים? מה רע להם?

ואז הבנתי. הם חשובים כל כך, מלאים בעצמם, הם נפוחים כל כך, שהם חוששים שאם הם יחייכו הכל יתפוצץ...

חברה כותב המאמר זועק על היחס בין אדם לחבירו על ההתנשאות הריקה יש לפעמים שאתה נכנס למשרדי הנהלה מסוימים שבהם שולט הגז'ע והחברה שם מתנכרים בקושי מחייכים בקושי נונים הרגשה טובה לבן אדם הפשוט שהוא לא גוטניק או בוימלגרין
איפה רואים כזה קאלטקייט כלפי השני באיזה עוד חסידות האם בברסלב או בויזניץ
י"ג באלול תשס"ט
82. תפסיקו לטמון את הראש בחול
זה שכולכם כמעט מתנפלים על כותב המאמר לא יפתור את הבעיה. כמו בנושאים אחרים כגון מצב החינוך והצניעות הטמנת הראש בחול לא פותרת כלום הנושא המדובר קיים גם אם לא במימדים ענקיים ואין מה להתעלם וכן גם חב"ד לא יוצאת מהכלל וגם בה יש בעיות מגוונות שצריך להתמודד אתם בצורה נכונה ואמיתית ושוב התעלמות והתנפלות לא תפתור כלום.

זלמן רובינשטיין
י"ג באלול תשס"ט
83. תגובות
1.תגובה 69 היא תגובה ל68 ולא ל67
2. תגובה מספר 81 צודק מאוד......
י"ג באלול תשס"ט
84. ל-60
אולי תפסיק לעברת את שמך?
אנו יודעים שהוא חיים אבוטבול...

אתה יכול להיות גאה בעובדת היותך מפורסם כל כך, ומקורב לצמרת.

ממני, בכור-קטן.
י"ג באלול תשס"ט
85. מי שלא גז'ע שיתפוצץ!!!
י"ג באלול תשס"ט
86. "בווווום!"
י"ג באלול תשס"ט
87. כשהיתי בשידוכים
שמעתי יותר מפעם אחד '' ניט פון אונזערע...''. ב''ה שאשתי תחי' '' ניט פון זייערע'' כי מי רוצה לאכול קאשע 24/7? געוועזענער
י"ג באלול תשס"ט
88. דמוי עצמי נמוך
נקודה.
י"ג באלול תשס"ט
89. פאשלי נא...
אפיזד... קאקוי קאשמר.... טי דורק צ'טולי...
מי כותב עלינו ככה?
רוסי גאה (אחרי 'משקה').
י"ד באלול תשס"ט
90. הרבי לא גז'ע
הרבי אף פעם לא דרך ברוסיה
י"ד באלול תשס"ט
91. מה הולך פה??
תרגיעו ומהר.....
אם היה מותר, הייתי פותח את רשימתי ומברך בשם ומלכות: "ברוך שלא עשני גז'ע!"

ושלא תבינו לא נכון. משפחתי נטועה עמוק בליובאוויטש, במרכז העשייה החב"דית כבר עשרות שנים. שפת אימי היא יידיש, היישר מהשיחות של הרבי, הוריי הם מראשוני השלוחים של הרבי לארץ ישראל ואנחנו, כל הילדים, ממשיכי דרכם לנחת רוח הרבי. ואם כבר הזכרנו את הרבי - הגזע היציב של הגז'ע - זכינו לקבל ממנו קירובים נדירים וחיבה גדולה. (ובזה סיימתי לשווק את משפחתי, מבטיח.)

להם זה כנראה לא מספיק. שם משפחתי אינו מסתיים בשטיין, או סקי, כי אבות אבותיי נולדו מחוץ למסך הברזל, ולא בקהילות הקודש של ליובאוויטש ברוסיה. ממקום עומדי ב'חדר', כילד קטן, היה נדמה לי שגם אני רוצה להיות חלק מהמעגל הקסום הזה. הייתי ילד אשכנזי, מבית חסידי, נושא חן בעיני אדם (ומקווה שגם בעיני אלוקים, אבל זה עוד מוקדם לדעת...), בביתי התארחו תמיד כל ילדי הכיתה - אבל הם, הם היו נוצצים.

בישיבה כבר בלטו הבדלי המעמדות. נער תמים הייתי, אבל כמה עיוור אפשר להיות כששוב ושוב אתה רואה ששם משפחה יכול להיות מילת קסם מהאגדות? אתה רק צריך להיוולד לבן אדם ה"נכון", ואתה לא צריך להיות חכם, ולא מתמיד, גם לא חסידי יותר מדי. כי אתה כבר שם.

שנים של התבגרות בזבזתי על החלום להיות חלק מהם, כי כבר בשיעור ג' אתה מתחיל להריח את השידוכים. במשך מספר שנים כאבתי את הידיעה שלהיות בחור מעולה זה לא מספיק, ולהיות שליח נמרץ זה לא משנה, אפילו כסף - מפתח המאסטר של כל השערים - לא יועיל לך אם אתה לא נושא את כרטיס המועדון המסויים הזה "גז'ע!" (הכרטיס הינו אישי ואינו ניתן להעברה בין אנשים)

בינתיים בגרתי, התחתנתי, הולדתי משפחה בלי עין הרע. שכחתי מכל חלומות הילדות, כי למי יש זמן לחשוב על דברים כאלו בכלל? וכרגיל, מעגלים נסגרים בחיים וזכרונות ישנים חוזרים כדי ללעוג לנו. לפני שנים אחדות מאוד התקבלתי למועדון! במסגרת עבודתי החדשה הסתובבתי כבן בית במסדרונות הגז'ע, מביט בהשתאות באורך השורשים שהוא היכה ברבות השנים. משהו היה שם אחר.

ריח טחב חריף ממלא את חלל הגז'ע הזה, ואין שם אפילו צל צלו של חיוך. הם מנומסים שם, כולם. תודה ובבקשה ולבריאות וסליחה. הכל מסודר ומעונב ורשמי ונכון. כל כך נכון. למה הם לא מחייכים? מה רע להם?

ואז הבנתי. הם חשובים כל כך, מלאים בעצמם, הם נפוחים כל כך, שהם חוששים שאם הם יחייכו הכל יתפוצץ...
י"ד באלול תשס"ט
92. טוב תראו
אין טעם לחבוט בנושא שוב ושוב
חלאאאאאאאאאאסססססס
י"ד באלול תשס"ט
93. ל-81
בוזניץ למשל לא יהיה כזה מצב כי איך בדיוק יגיע לשם איזה ספרדי???????
י"ד באלול תשס"ט
94. חחחח
יפה אהבתי!!!
במיוחד את הסוף....
י"ד באלול תשס"ט
95. שטות לגמרי
פערד איינער!!! האם הקב''ה אינו מקשיב לקולו של מי שאינו "געז'ה"?!??!
האם אתם חושבים באמת שאתם גרים בעולם "שלכם" וכל אלו שאינו "געז'ה" אין בן אדם!?!?
ליובאוויטש לא היסיסד כדי לעשות "פרעטרנטי קלאב" או "סואשול קלאב" רק ל'יחידי סגולה.
כל מסירת נפש של כל אדמורי חב''ד לא היה כדי שיעשו מזה "עקסלוסיב קלאב'ס" בכדי צו אוועקשטופן נאך א איד!
י"ד באלול תשס"ט
96. איזה בורות טוב לא פלא כנראה רובכם בעלי תשובה
הסיבה שגזע זה דבר חשוב הוא מכיוון שמי שלא גדל בבית מגזע החסידים אף פעם לא יבין את החינוך והאורך חיים כמו שהיה שם ברוסיה וכו וכו וחס וחלילה אין כאן שום התנשאות רק אני חושב שעדיף וטוב שכל מין מתחתן אם מינו ותפסיקו להרגיש נמוכים זה בכלל לא עניין של התנשאות
י"ד באלול תשס"ט
97. sheela
tagid ata mekabel pitzuim meamedina????
י"ד באלול תשס"ט
98. בקיצור רוב המגבים טוענים שזה שטויות אז כנראה כולם בגזע הנכון חחח
י"ד באלול תשס"ט
99. ל-91
חחח הרסת אותי
עכשיו את כל התגובות----
י"ד באלול תשס"ט
100. אוקיי אני אהי' מגיב 100
"מאה עבר ובטל מן העולם". טעערע ברידער- האם חסידים איין משפחה היא מליצה ריקה? האם הרבי לא עודד נישואים בינ-עדתיים (ראו באיגרות). נכון כל אחד ללגופו של עולם, וצריכים להיות בעלי לב חסידי וביטול אמיתי בלי בלאזען זיך. אם ישבנו ביחד בתומכי תמימים, התוועדנו יחד במשך שנים רבות, ואנחנו באמת איין משפחה, זה צריך להמשיך גם בדרך לחופה.
תודה לכותב שעורר פה דיון-לא תמיד מנומס, ומצפים להמשך!
י"ד באלול תשס"ט
101. ל-90
הרבי באמת אף פעפ לא דרך ברוסיה
הוא רק נולד שם.........
ט"ו באלול תשס"ט
102. הקילומטר המאה ואחד
ידוע המבואר בתניא החילוק בין "עובד אלוקים" ל"אשר לא עבדו" שזהו ההבדל בין מי ש"שונה פירקו מאה פעמים" לבין מי ש"שונה פירקו מאה ואחד פעמים" ועל כן אתכבד בזאת - באם לא יקדמני יתוש באמצע - להביא את התגובה המאה ואחת והיא: ברגעים אלה ממש חזרתי מחתונה שבה הכלה היא בת לאמא גז'ע ואבא רוסי לא גז'ע, החתן הוא בת לאמא גז'ע ואבא בעל תשובה על טהרת הבעל תשובה, וברוך ה' החתונה היתה שמחה במיוחד ובעז"ה יקימו בית חסידי לתפארת, ובטוחני שבדור הבא אף אחד בכלל לא יחשיב את הצדדים הלא גז'ע כי כולם יזכרו רק את המשפחות הכן גז'ע וגם מה שלא גז'ע יכלל בזה, אז חאלאס, מספיק לטחון מים, תחתן עם גז'ע וילדיך ירגישו גז'ע, ובמרוצת הדורות ישכח העניין, כפי שנאמר "משפחה שנטמעה נטמעה"... (עיין ערך משפחת שם טוב שמוצאה מאלגוריא)
וכל זה לא היה אלא על הדרך הצחות ו"יתמו חטאים ולא חטאים" ובימיכם ובימי תיוושע יהודה וירושלים "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" במהרה בימינו ממש!!!
ט"ו באלול תשס"ט
103. mendysky
אני שומע רגשי נחיתות?
ט"ו באלול תשס"ט
104. הרבי אמר למישהו
שכל חסידי אדה"ז
שהם היו דור דעה
לא היו מ"הגזע",
חוץ מזה שהבע"ת והגעווארענערס בד"כ הרבה יותר רציניים וחסידיים מה"גזע",ודו"ק.
ט"ו באלול תשס"ט
105. ל90 ן 101
90 כנראה חושב/ת שהרבי נולד בבת ים זמרוני ולמד אצל וילישנסקי.
בנש"ק לא גז'ע
ט"ו באלול תשס"ט
106. 105
אתה כנראה לא מבין בדיחות
סע, סע לזימרוני...
ט"ו באלול תשס"ט
107. לכותב..
לא הבנתי מה רצית להגיד?
ט' בתשרי תש"ע
108. ל 9
אתה מדבר שטויות
כשאתה חושב שלמישהו יש דם של מסירות נפש
כי אבותיו היו מהגזע.
ייחוס זה שטויות במיץ
האם אתה מכיר אדמו"ר שלא כל ילדיו דתיים?
אז מה תגיד על ייחוס כזה.
כ"ב בתשרי תש"ע