ב"ה מוצאי ש"ק, כ"ה מנחם-אב תשפ" | 15.08.20
הרב גופין
הרב גופין צילום: י' בלינקו, שטורעם
שתהיה פעולה נמשכת • מאמר

פירוש הפתגם "ויעקב הלך לדרכו": להמשיך את הגילויים ואת ההתעלות מחודש תשרי למשך כל השנה. המשפיע הרב זלמן גופין מסביר למה וכיצד


מאת הרב שניאור זלמן גופין

בליובאוויטש נהגו לומר במוצאי שבת נח: "ויעקב הלך לדרכו". כעת יוצאים מחודש מלא וגדוש במצוות לחודש חשוון שאפרורי מקודמו, חסר חיות לכאורה.  

במילים פשוטות: עלינו להמשיך את הגילויים של חודש החגים לחיי היום יום. כאשר תמים חוזר בימים אלו לתומכי תמימים, לימים של שגרה כביכול, עליו לקחת איתו את כל הענינים של חודש תשרי ולהמשיכם למשך כל השנה.

ראש השנה היה מלא הוד. רגעים אולי חד פעמיים בעוצמתם, מלאי קדושה והתעלות. אבל לא די באותו רגע או יום; גם כאשר שבים לישיבה יש לזכור את הרגעים בהם קיבלנו על עצמנו בקבלת עול מוחלטת את מלכותו של הקב"ה עלינו כמלך בראש השנה, ולהמשיכה במשך כל השנה. יש לעמוד כנגד כל הנסיונות, להקפיד על סדרי הישיבה ולנצל את הזמן כדבעי.

על כל תמים 'להמשיך' למשך כל השנה את רגעי התשובה והחרטה שהיו לו במשך יום כיפור, לקחת את ה'תנועה' של התשובה והדביקות באלוקות ולהמשיכה בחיי היום יום.

יש לשאת גם את ה'שמחה בטהרתה' ששאבנו בשמחת בית השואבה, וכמובן בשמחת תורה, ולהמשיך את קו השמחה הזה במהלך כל השנה כולה.

והיו גם לא מעט תמימים שזכו לצאת בשליחותו של הרבי אל מקומות נידחים ולהפיץ יהדות. את התחושה העילאית שליוותה אותם בשעה שהניחו תפילין ל'קרקפתא' או זיכו יהודי בקצה העולם במצוות ישיבה בסוכה, יש להמשיך לכל השנה כולה. הוא הדין לאלה ששהו בחצרות קודשינו, בד' אמות. הרגשה נפלאה היא להיות קרובים לרבי בגוף ובנפש. קחו את רגעי ההתעלות הללו והפיקו מהם תועלת לחודשים הבאים.

כמובן שכל הנזכר לעייל שייך גם לאברכים ולאנ"ש בכלל, ואולי אדרבא - בעיקר לאברכים ולאנ"ש - אשר לאחר הימים המרוממים של חודש החגים חוזרים אנו לשגרת היום יום ולעול הפרנסה, עלינו לקחת את חודש תשרי, את הקבלת עול, ההתקשרות, השליחות והשמחה למשך כל השנה.

בזה מובטח לנו בכך שיעקב לא יעזוב אותנו וילך לו, אלא אנו נישא עמנו את יעקב ואת הגילויים הנעלים של חודש תשרי.

ב' בחשוון תשס"ח