ב"ה יום חמישי, י"ט אלול תשע"ט | 19.09.19
יחי המתלהם
יחי המתלהם
"משפיע" מגיש: שיעור בהתלהמות

"במוצ"ש צלצל אלי קרוב משפחה כשהוא מזועזע וסיפר לי על ההתוועדות בה נכח באחת הישיבות. אז תאמרו לי אתם: מי מתלהם?" (עלה במחשבה)

קראתי בעיון רב את מאמרו של ר' שמריהו לרנר, על התלהמות, קיצוניות וביטויי שטנה. אין ספק, הדברים חודרים ואמיתיים, אכן, ראוי מאד לשמור על האחדות, והקריאה לאחדות היא בדמנו.

עם זאת, למרות הכל, ואף על פי כן, חשוב להדגיש נקודה קטנה, אך משמעותית. אם מייחסים התלהמות, קיצוניות וביטויים חריפים לצד מסויים, הרי ברור וגלוי שהצד הלוקה בו ביותר, הוא לא הצד החב"די של ר' מענדי קפלן, אלא בדיוק הצד שכנגד.

אם היה בו, במאמרו של ר' שמריהו לרנר, רק משום הקריאה לאחדות, הרי שכל מאמרי זה לא היה נכתב. שהרי מה טעם להגיב על מאמר טהור שכל כולו קריאה לאחדות, במאמר המחדד ביטויי התלהמות של צד מסוים. אך כיוון שהיו בו – בתחילתו – הטחת האשמות כנגד ביטויים מתלהמים, הרי שירשו לי קוראי 'שטורעם' להציג בפניהם סיפור קטן.

אני מצטער מאד להיות זה שתורם את פיסת האינפורמציה הזו, אבל שמעו את הסיפור הבא, והחליטו בעצמכם, היכן יש התלהמות, ונחלת מי היא.

אחד מקרובי משפחתי הגיע לשבת התרשמות באחת הישיבות בצפון. כידוע, ימים אלה הם ימי המבחנים לישיבות הגדולות, המזמינות אליהן קבוצות של תמימים להתרשמות.

קרוב משפחתי התיישב להתוועדות י"ב תמוז, יחד עם התלמידים האורחים, תלמידי התמימים בישיבה, הצוות וכן "משפיע" אורח שהגיע להתוועד.

במוצאי שבת צלצל אלי קרוב המשפחה כשהוא מזועזע וסיפר לי על ההתוועדות. תוכן הדברים בקצרה: המתיק סוד לתלמידים התמימים כנראה בהשראת סיפור המאסר והגאולה, כי "שני האנשים המייצגים את חב"ד הרשמית, הם הנחמנסון והלולב של דורנו. אני לא רוצה להגיד עליהם "ימח שמם", אבל...".

יכולתי להכניס כאן תיאורים מסמרי שער על מעשיהם של נחמנסון ולולב לכ"ק רבינו הקודם נ"ע, לחדד את המסר ואת ניסיון ההשוואה המצמרר והמזעזע כל-כך, ואולי גם לעצבן יותר את הקוראים. לא אעשה זאת.

את המסקנות אני משאיר לכם.

ט"ו בתמוז תשס"ו
הגב לכתבה

תגובות
17
1. ולכנות את המשיחיסטים טרוריסטים?
כאשר החסיד החשוב שמתוועד בכל שבת בבית כנסת המרכזי בנחלת הר חב"ד, מכנה שוב ושוב את המשיחיסטים טרוריסטים, זה לא התלהמות. הטחו עינינו מראות?

האם לא בגלל זה נפתח בקרית מלאכי עוד בית כנסת חב"ד?

האם לא בגלל זה הולכים לפתוח עוד בית כנסת חב"ד (שלישי)?

אז מי מתלהם?

האם לא היו קריאות באתרי אינטנרט להרוג את הרב וילישנסקי (עפ"ל)?
ט"ו בתמוז תשס"ו
2. והמחלוקת בתוכנו?
לי. רענן, אני מקוה שהשתתפת כמוני בהתוועדות ג' תמוז בבית רבקה. בכל אופן אני השתוממתי עד מאוד לראות כי שניים מראשי חב"ד אינם מגיעים להתוועדות מטעמים פוליטיים!!!

אז מה לך כי תלין על המשיחיסטים?

בתקוה שתגובה זו תוכנס.
ט"ו בתמוז תשס"ו
3. אין צורך לברך שהחיינו
אנני מכיר אותך כפי שאני מכיר את הרב לרנר והרב קפלן שליט"א, גם לא מצאתי שמך בספר טלפון החב"די, אבל מרגיש חובה להבהיר כדלהלן:
לא גילית את אמריקה, אין כל חדש במה שאתה מספר, אלו מהדברים שיכולים לקרות ואינני רואה בזה שום קשר לכתבות של לרנר וקפלן.
אתה מספר עדות של קרוב משפחה... גם אני יספר לך עדותי ממשפיע רשמי של ישיבה מפורסמת במרכז הארץ שפעם כטוב לבו בעת התוועדות התבטא בדומה להנ"ל, והנני מצטט: "איך האב פיינט די משיחיסטים" "זאלן זיי אלע פארברענט ווערן..."
אינני רוצה לתרגם המילים לעברית, כי אין לזה שום תועלת, אם אינך מבין אידיש תבקש ממישהו לתרגם לך.
ייתכן שגם ה"משפיע" המוזמן לישיבה בצפון הארץ אמר את מה שאמר במצב של "כטוב לבו...".
והנני מדגיש: אין אני מתיימר להצדיק את ההנהגה הן של המשפיע המוזמן והן של המשפיע המפורסם הקבוע, כי כידוע "וואס ביים ניכטערן אויפן לונג איז ביים שיכור'ן אויפן צונג..."
ואהבת כל ישראל (גם שלנו) ימהר התגלות המשיח נאו ממש.
ט"ו בתמוז תשס"ו
4. רק מצד אחד?
אני הקטן שמעתי ממנהל מתיבתא על המשיחיסטים שהם נוצרים! והוא בפירוש התכוין לכל מי שחושב שהרבי הוא משיח.
ט"ו בתמוז תשס"ו
5. הבנת הנקרא
אם היית קורא את כל הנכתב במאמר הנזכר ולא רק את הכותרת והפיסקה הראשונה, לא היית חושב אפילו לעלות על הכתב את מה שכתבת.
שתי נקודות למחשבה.
א. "בגלל שהם נוהגים כך לכן גם לנו מותר \ לא רק אנו נוהגים גם הם" זה לא טיעון לאחדות זהו טיעון לילדותיות לא מוסיף שום דבר חיובי, דרך חב"ד תמיד היתה "למרות שהוא כזה אבל הוא אח שלי אני אוהב אותו"
ב. בעצם מאמרך זה הינך מלבה את האש הבוערת שמוצתת ע"י 5% הקיצוניים מכל צד ואין לזה מקום בחב"ד!
ט"ו בתמוז תשס"ו
6. נו?
יופי אז מצאנו עוד מישהו שחסר לו באחדות באופן דרסטי
פה נראה לי שהכוונה היתה נגד מה שהתפרסם פה ולא להלחם נגד צד מסוים. תמיד אפשר למצוא חסרון במי שאינו כמוני

או לצטט את הרבי (בנוגע לזה שקרא לחב"ד בריגאדירן)
"אם רוצים להלחם אז יש עוד הרבה לכתוב היום יכתבו כך, מחר יכתבו על מה שמאן דהו התבטא כנגד ראש ישיבה מסוים אלא שעשה זאת בצנעה ולא בפומבי ולאחר כך אפשר לפרסם את מה שנשאר מכתבי אביגדור...."
ט"ו בתמוז תשס"ו
7. קליינע חכמה
אזאלכע מעשיות קעןאיך דערציין פון היינט ביז מארגען על הצד השני קינדעריש
ט"ו בתמוז תשס"ו
8. חסרים כמה פרטים
1) מיהו י.רענן
2) מיהו קרוב משפחתו
3) מיהו המשפיע
4) מיהם שני האנשים המנהיגים את חב"ד הרישמית
ט"ז בתמוז תשס"ו
9. רעננוביץ', אתה די תמים...
ואשריך.

כי נשוא הכתבה, הלא הוא הרב מנדי קפלן, נוהג לכנות את ראש אותה ישיבה, הרה"ג וכו' משלוחי הרבי לאה"ק, בשם "רב המרצחים" - ובשום אופן אינו מוכן לחזור בו מכינוי זה.

אם כן לעומתו המשפיע המתלהם רק החמיא לשני האנשים המייצגים.

ט"ז בתמוז תשס"ו
10. בינתיים,

מכל ארבעת המאמרים עד עכשיו, שמרקיהו לוקח בגדול.
ט"ז בתמוז תשס"ו
11. חכם גדול
מה פירוש הקודים האלה?
יש לך מה לומר פרש. ולא תיסתום. נקודה
ט"ז בתמוז תשס"ו
12. השוואה במקומה
אולי הוא לא התכוון לגמרי להשוות לנחמנסון ולולב . רק בעניין הזה שגם הם וגם המושווים הם צאצאי חסידים ששנו ופירשו .
ט"ז בתמוז תשס"ו
13. מה הדוגמה הזאת
כשאתה רוצה להביא דוגמה על התלעמות של משחיתים אתה יכול להביא דוגמאות יותר טובות כגון סלטים על קרינסקי ביצים וספרים על עושי המבצע של הועד דת"הת דחיפת ספסלים ושולחנות על המתוועדים ושריפת אבן הפינה (רשימה חלקית בלבד).
י"ח בתמוז תשס"ו
14. מהשבעה קני"ם
אני לומד בישיבת חב"ד בצפת והייתי בכל ההתוועדויות אותה שבת והמשפיע אורח היחדי שהי' הוא הרב טובי בולטון והוא לא הוזמן מטעם הישיבה וגם איני מאמין עליו שיכול להגיד דבר כזה!
י"ח בתמוז תשס"ו
15. מידי חלש
ההשתלחויות שאתה כותב נאמרים בהשחה לפי תומם אני ישבתי פעם בהתוועדות של דוד נחשון וכאלה ביטוים נשמעו כמחמאות
כ"א בתמוז תשס"ו
16. ל-9
התואר רב המרצחים ניתן לו בזכות משהו אחר לגמרי אישי יותר וקרוב למענדי קפלן
כ"א בתמוז תשס"ו
17. מתלהמים זה עבורם מחמאה
מדובר בבריונים אלימים שכשזה נגמר רק בדיבור, קיצוני ככל שיהיה, צריך להודות לבורא.
כ"א בתמוז תשס"ו